Veelgestelde vragen
Zoek hieronder op trefwoord of kies een van de categorieën
Bestellen & levering
Hoe lang blijven onderdelen leverbaar?
Onderdelen blijven leverbaar tot minimaal 10 jaar na de laatste productiedatum.
Kan ik onderdelen bestellen via de website?
Ja, je kunt onderdelen terugvinden in onze Onderdelen Selector. Als ingelogde gebruiker kun je direct het onderdeel via onze Webshop bestellen. Bestellingen van onderdelen kunnen ook nog steeds per mail worden verstuurd naar onderdelen@alklima.nl.
Waar moet ik mijn order heen sturen?
Orders kunnen verstuurd worden naar het mailadres orderverwerking@alklima.nl. Met een account is het ook mogelijk om online te bestellen. Nog geen account? Vraag deze direct aan.
Wanneer wordt mijn order uitgeleverd?
De order wordt uitgeleverd op de datum die vermeld is op de orderbevestiging.
Is er een antwoordnummer waarnaar ik een onderdeel retour kan sturen?
Je kunt het onderdeel met een retourzendformulier naar ons retourneren. Het retouradres staat onderin het retourzendformulier vermeld.
Hoe verloopt een retourzending?
Gebruik voor het retourneren van onderdelen het retourzendformulier onderdelen. Voor het retourneren van apparatuur vragen wij je het retourzendformulier apparatuur te gebruiken. Na ontvangst van je retourzending zal deze door ons worden beoordeeld. Doorgaans is je retourzending binnen 10 werkdagen verwerkt.
Ik werk met Syntess. Kan ik artikelen van jullie website overnemen in Syntess?
Ja dat kan. Met webselectie kun je artikelen uit de webshop van deze website overnemen in Syntess (versie 6.3.0224 en hoger). Weten hoe? Hier vind je alles op een rijtje (PDF 0,43 MB)
Waarom accepteert Mijn-Alklima geen info@ adressen?
De accounts op Mijn-Alklima zijn persoonsgebonden. Hierdoor is het mogelijk om voor meerdere gebruikers verschillende functionaliteiten vrij te geven. Hierdoor krijg je op Mijn-Alklima precies de informatie die jij nodig hebt. Ook wordt op deze manier voorkomen dat per ongeluk iemand een order bestelt die niet bevoegd is.
Kan ik spare-parts terugvinden op jullie website?
Ja, je kunt onderdelen terugvinden in onze Onderdelen Selector.
Hoe kan ik een wijziging doorvoeren voor een order?
Neem voor het wijzigen van een order telefonisch contact op met Alklima via +31 (0)78 615 00 00
Retouren
BRL 100-certificaat
Waarom hebben jullie mijn BRL 100-certificaat nodig?
Leveranciers van producten met gefluoreerde broeikasgassen zijn daar volgens de regelgeving aan gebonden. Daarnaast kunnen we zo waarborgen dat de premium apparatuur van Mitsubishi Electric alleen wordt geïnstalleerd en onderhouden door vakkundige professionals.
Ik ben zelfstandige (ZZP’er) en alleen in het bezit van een BRL 200 kan ik die uploaden?
Nee, de BRL 200 is de persoonscertificering. Als je als ZZP’er zelfstandig klussen uitvoert waarbij koudemiddelenhandelingen worden verricht dien je ook te bezitten over de BRL 100.
Ik heb geen online account wat doe ik nu?
Je maakt eenvoudig een online account aan via: https://alklima.nl/account-aanvragen/klant
Ik ben het wachtwoord van mijn account vergeten wat nu?
Geen probleem: vraag een nieuw wachtwoord aan via: https://alklima.nl/wachtwoord-vergeten.
Je accountcode vind je onderin de mail die je over het uploaden van je certificaat ontving. Neem contact met ons op als dit niet het geval is. We helpen je graag.
Is voor het bestellen van onderdelen ook een BRL 100-certificering benodigd?
Ja, ook voor het bestellen van onderdelen is het nodig om de BRL 100-certificering van jouw organisatie in bezit te hebben.
Ik zie dat ik ook een BRL 200 kan uploaden, moet dat ook?
Nee, op dit moment is het uploaden van BRL 200-certificaat niet nodig. Voor een ongestoorde dienstverlening dienen we te beschikken over het BRL 100-certificaat van jouw onderneming.
Moet ik bij een nieuwe certificering deze opnieuw uploaden?
Ja, wij dienen altijd te beschikken over het laatst afgegeven, geldige certificaat.
Ik wil meer weten over certificering en F-gassen, kunnen jullie mij helpen?
Jazeker ons kennis- en trainingscentrum Skills biedt verschillende mogelijkheden om meer te leren over F-gassen, koudemiddelen en wet- en regelgeving. Let wel: dit zijn geen opleidingen die leiden naar een certificering volgens BRL 200 of BRL 100. Hiervoor verwijzen we je naar derden.
Hoe gaat Mitsubishi Electric eigenlijk om met de ontwikkeling rond F-gassen in Europa?
Mitsubishi Electric is van oudsher voorloper als het gaat om toepassing van koudemiddelen met een lage GWP en buitengewone rendementen. Op dit moment voldoet het gehele assortiment al aan de eisen rond toekomstige ontwikkelingen rond gefluoreerde broeikasgassen.
Waarom zie ik in mijn dashboard geen mogelijkheid om het BRL 100-certificaat te uploaden?
Om een eenduidig en gestroomlijnd proces te garanderen is het uploaden van de certificaten voorbehouden aan één persoon in jouw organisatie. Dit is de hoofdbeheerder van jouw account. Twijfel je of je deze rechten hebt, neem gerust contact op. We helpen je graag!
Diamond Deals
Wat zijn de Diamond Deals?
Met de Diamond Deals ondersteunen we je als installateur om het aircoseizoen tot een succes te maken. Met scherpe prijzen op geselecteerde actiesets en een spaarprogramma waarmee je bij online bestellen van deze sets ook nog eens spaart voor exclusieve geschenken.
Wat zijn Diamonds en hoe spaar ik ze?
Diamonds zijn de exclusieve spaarpunten van Alklima. Je spaart ze automatisch tijdens de Diamond Deals actie. Bij aanschaf van geselecteerde producten worden ze in jouw bedrijfsaccount bijgeschreven.
Waar vind ik het overzicht van mijn gespaarde Diamonds?
Een overzicht van jouw gespaarde Diamonds vind je in jouw Dashboard in het Mijn Alklima klantportaal.
Nog geen Mijn Alklima account? Vraag er direct één aan.
Hoe lang zijn gespaarde Diamonds geldig?
Diamonds blijven één jaar geldig. De datum van facturatie geldt als afgiftedatum. Niet-bestede Diamonds vervallen automatisch.
Wil jij weten wanneer je Diamonds komen te vervallen? Bekijk dan het Diamonds overzicht in je dashboard.
Kan ik Diamonds omzetten, bijvoorbeeld in korting?
Nee, het is niet mogelijk Diamonds om te zetten in geld, korting of over te dragen aan derden.
Kan ik actiemodellen retourneren?
Nee, geleverde actiemodellen worden niet retour genomen.
Wat is de palletactie?
De palletactie maakt deel uit van de Diamond Deals actie. Bij afname van 6 sets uit de RAC HR-serie (een volle pallet), gelden niet alleen scherpe prijzen, je ontvangt ook nog eens 6 Diamonds. De palletactie is mix-and-match. Je kunt daarbij een samenstelling van 6 maken uit de volgende sets:
2,5 KW WSH-HR25i Wand Inverter Single Split
3,5 KW WSH-HR35i Wand Inverter Single Split
5,0 KW WSH-HR50i Wand Inverter Single Split
Wat is de multi-split actie?
De multi-split actie maakt deel uit van de Diamond Deals. Bij afname van een geselecteerde multi-split set geldt niet alleen een aantrekkelijke actieprijs, ook ontvang je één Diamond per set. De betreffende sets zijn:
Hoe bestel ik geschenken?
Met je gespaarde Diamonds kun je geschenken bestellen. Dit kan uitsluitend in jouw Mijn Alklima account.
Met de juiste account instellingen heb je de mogelijkheid om de Diamond Deals Webshop te bezoeken. Heb je vragen over je accountinstellingen? Neem contact met ons op.
Nog geen Mijn Alklima account? Vraag er nu één aan!
Welke voorwaarden gelden voor Diamond Deals?
Voor de Diamond Deals actie gelden enkele voorwaarden. Je vindt ze hier.
Technische ondersteuning
Hebben jullie bestanden voor gebruik in Revit of AutoCad?
Ja, voor BIM- en AutoCad-toepassingen zijn bestanden beschikbaar in onze online BIM Bibliotheek op de Software en Apps pagina. Je vindt daar altijd de recentste .rfa- en .dwg-bestanden.
Hoe kan ik een artikelnummer opzoeken via de website?
Je kunt artikelcodes van onderdelen vinden op deze website. Hiervoor is de ‘Service Ref.’ nodig, deze staat op het typeplaatje van het apparaat.
Kan de QAHV CO2 warmtepomp gebruikt worden voor hoge temperatuur CV-installaties?
De QAHV CO2 warmtepomp is ontwikkeld voor het bereiden van tapwater van een hoge temperatuur. Wanneer het systeem ingezet gaat worden voor primair CV gebruik dan zal het systeem niet zijn maximale energetische prestatie behalen.
Kan ik een service parts list inzien?
Ja, je vind de service parts list bij de documentatie van de betreffende unit of in onze Onderdelen Selector.
Kunnen jullie ook toebehoren leveren?
Ja, om je te ontzorgen, leveren we ook een uitgebreid gamma aan [koeltechnisch installatiemateriaal]. Dat scheelt jou gedoe en extra administratie.
Hoe selecteer ik de juiste units voor een LBK?
Unitselectie is geheel afhankelijk van de benodigde capaciteit om de gewenste inblaastemperatuur te behalen. Wij zijn je graag van dienst met het maken van de selectie.
Wat zijn de verschillen tussen een monoblock en een split lucht-/water-warmtepomp?
Het verschil tussen een monoblock en split uitvoering is de plaats van de platenwarmtewisselaar. Bij een monoblock uitvoering is de platenwarmtewisselaar verwerkt in het buitendeel. Bij een split uitvoering is de platenwarmtewisselaar verwerkt in het binnendeel.
Is het mogelijk om de producten van Mitsubishi Electric via Voice Control aan te sturen?
Ja, dat is mogelijk met Alexa van Amazon. Hiervoor is een Amazon account (UK, Duitsland, Frankrijk, Italië of Spanje), een Echo Dot speaker, de MELCloud app en een MAC-587IF-E wifi-adapter nodig. Google Home wordt ook ondersteund. We houden u op de hoogte zodra er iets mocht veranderen.
Op welke producten kan de WIFI bediening (MAC-587) worden toegepast?
De WIFI bediening (MAC-587) kan worden toegepast op de RAC, Mr.Slim, Ecodan en City Multi lijn van Mitsubishi Electric. De binnen-unit dient voorzien te zijn van connector CN105.
Is er een Service App beschikbaar?
Hoe koppel ik de WIFI adapter aan mijn netwerk?
Er zijn meerdere mogelijkheden om de adapter te koppelen. Een stapsgewijze instructie voor het koppelen m.b.v. je Smartphone, de PAR-41MAA wandbediening of de PAR-SL101A-E infrarood bediening is hier te downloaden.
Ecodan
Komt de Ecodan in aanmerking voor subsidie en zo ja hoeveel?
Ja, alle Ecodan systemen komen in aanmerking voor de ISDE subsidie regeling, het subsidie bedrag is afhankelijk van de specifieke set. Meer over subsidies [vind je op deze pagina]
Benodigde principe schema’s, waar te vinden vooral vanuit de Ecodan kant?
De principeschema's zijn te vinden bij de betreffende producten onder de tab Documentatie.
Wat is het geluidsniveau van de Ecodan units?
De term geluidsniveau is te vrijblijvend. We spreken bij warmtepompen over twee zaken, namelijk geluidsvermogen en geluidsdruk. Geluidsvermogen is de bron van het geluid en geluidsdruk is wat een persoon hoort op een bepaalde afstand van de bron. Geluidsdruk is ook wat gemeten wordt in het veld, bv. 40 dB(A) op 1 meter van de bron. Tevens is het zo: hoe verder van de bron verwijderd, hoe minder geluidsdruk er overblijft en hoe minder men de buitenunit hoort. De geluidsdrukgegevens van de verschillende units staan vermeld onder de kenmerken van de units op de website.
Hebben jullie gelijkwaardigheidsverklaringen?
Voor de meest frequent toegepaste Ecodan lucht-/water systemen hebben we gelijkwaardigheids-/kwaliteitsverklaringen beschikbaar.
Heeft de Ecodan een gelijkwaardigheidsverklaring?
De meeste Ecodan systemen hebben een kwaliteitsverklaring. Deze kwaliteitsverklaringen kunnen toegepast worden in een EPG berekening. De verklaringen zijn te vinden onder Documentatie -> Overige Bijlage bij het betreffende product. Voor systemen waar geen kwaliteitsverklaring voor beschikbaar is, zal in de EPG berekening de forfaitaire waarde moeten worden ingevuld.
Hoeveel liter warm tapwater heeft de Ecodan?
De cilinderunits zijn verkrijgbaar in drie uitvoeringen, 170 liter, 200 liter en 300 liter. Tevens is het mogelijk om in plaats van een cilinderunit een hydrobox met een losse boiler te gebruiken. Hierbij is het mogelijk om een boiler met een andere inhoud toe te passen.
Is er een checklist voor de installatie van Ecodan?
Ja, voor de installatie van Ecodan is een [handige checklist] beschikbaar die punten van ontwerp tot installatie behandelt.
Wat is de plek van sensoren bij Ecodan?
De plaatsing van sensoren voor Ecodan is beschreven op de [productkaart Ecodan].
Hoe selecteer ik het juiste boilervat voor Ecodan?
Voor de selectie van een boilervat is het belangrijk om een reële inschatting te maken van het dagverbruik aan sanitair warm water. In de boiler zit doorgaans water van ca. 55 graden, terwijl je 38 graden op het tappunt gebruikt. De inhoud van het boilervat is eenvoudig te berekenen door het dagverbruik van 38 graden te delen door de factor 1.5. Hiermee bereken je de inhoud van het boilervat van 55 graden (voorbeeld: het dagverbruik is 4 douchebeurten van 7 minuten onder een douche van 10 liter per minuut. Het totaal is dan 4 x 7 x 10 = 280 liter van 38 graden gedeeld door de factor van 1.5 dan kom je op een boilerinhoud van 187 liter).
Heb ik altijd de omschakelmodule nodig bij Ecodan?
Een omschakelmodule is alleen nodig indien je via een externe regeling wil omschakelen van verwarmingsbedrijf naar koelbedrijf en vice versa. Het is ook mogelijk om de omschakelmodule zo te programmeren dat het systeem op basis van een buitentemperatuur omschakelt van verwarmingsbedrijf naar koelbedrijf en vice versa. Indien je handmatig wil omschakelen van verwarmingsbedrijf naar koelbedrijf en vice versa of u maakt geen gebruik van koeling, dan is de omschakelmodule niet nodig.
Wat is de maximale watertemperatuur van Ecodan voor radiatoren?
De maximale watertemperatuur voor ruimteverwarming is 55 graden. Wij adviseren echter om een zo`n laag mogelijke watertemperatuur te gebruiken om een zo hoog mogelijk rendement te behalen. Hierbij wordt doorgaans een watertemperatuur van 35 graden aangehouden. Bestaande radiatoren zijn hier veelal niet voor geschikt en dienen vervangen te worden voor radiatoren welke specifiek voor deze watertemperatuur geschikt zijn.
Welke mogelijkheden heeft de regeling van Ecodan?
Met de standaard regeling op de Ecodan systemen kun je eenvoudig de ruimtetemperatuur aanpassen, klokprogramma`s invoeren of de vakantieregeling instellen. Het is ook mogelijk om een externe regeling toe te passen.
Is het mogelijk om een waterontharder te plaatsen in combinatie met een Ecodan?
Het is mogelijk om een waterontharder te plaatsen in combinatie met een Ecodan mits aan de geldende wetgeving en fabrikant voorschriften wordt voldaan.
Wat is de opstelhoogte van een Ecodan buiten-unit?
De minimale opstelhoogte in verband met sneeuw- en ijsvorming is 20 centimeter.
Kennen de Ecodan systemen een logboekplicht?
De R32 Eco Inverter systemen uit de SUZ-SWM serie kennen geen logboekplicht. Alle andere R410a systemen uit de Power Inverter en Zubadan serie zijn wel logboek plichtig. Meer over de achtergronden lees je op de pagina Ecodan en logboekplicht.
Zorgt een Ecodan warmtepomp voor vervuiling op het Energienetwerk?
In de Ecodan warmtepompen is naast het omvormerboard (inverter board) een ruis filter (noise filter board) opgenomen. Dit onderdrukt de harmonische vervorming en voorkomt dat dit het elektriciteitsnet in gaat. Hiermee wordt netvervuiling voorkomen.
Zijn de Ecodan warmtepompen Smart Grid Ready?
Ja, de Ecodan warmtepompen die met de FTC6 print zijn uitgevoerd zijn Smard Grid Ready.
Kan een slimme thermostaat zoals bijvoorbeeld een Toon of Google Nest in combinatie met een Ecodan?
Ja, elke thermostaat met een aan/uit signaal kan in combinatie met de Ecodan. Bekijk hier de thermostaat van Mitsubishi Electric
Hoe schakel ik een Ecodan naar koelen?
In deze instructie vind je hoe je een Ecodan warmtepomp omschakelt van verwarmen naar koelen en weer terug van koelen naar verwarmen.
Welk karakteristiek automaat moet ik hebben?
Ecodan systemen mogen afgezekerd worden met een +B karakteristiek zekering of uitschakel-automaat. Woonhuizen zijn typisch toegepast met B-karakteristiek zekering of uitschakel-automaat en behoeven dus geen verandering van de meterkast.
Wat kan ik met request codes?
Request codes geven aan de hand van een invoercode technische informatie die gebruikt kan worden voor foutanalyse en servicedoeleinden. Je komt bij de request codes via menu>>service>>wachtwoord invoeren>>informatie werking. Veel gebruikte request codes zijn:
Buiten-unit (beschikbaarheid informatie afhankelijk van type)
Opgenomen stroom compressor: ID 1 (A)
Frequentie compressor: ID 16 (Hz)
Draaiuren compressor: ID 2 (x10)
Start/stop compressor: ID 3 (x100)
Persgastemperatuur: ID 4 (°C)
Vloeistoftemperatuur: ID 5 (°C)
2-fase temperatuur: ID 7 (°C)
Buitentemperatuur: ID 9 (°C)
Softwareversie buitendeel: ID 90
Buiten-unit foutgeschiedenis laatst opgetreden storing: ID 103
Buiten-unit bedrijfsmodus op moment van fout : ID 107
Binnen-unit
Leidingtemperatuur: ID 505 (°C)
Waterdebiet: ID 540 (L/min)
Aanvoer temperatuur primair (THW1): ID 511 (°C)
Retour temperatuur primair (THW2): ID 506 (°C)
Tapwater temperatuur: ID 508 (°C)
Aanvoer temperatuur Zone 1 (THW6): ID 509 (°C)
Retour temperatuur Zone 1 (THW7): ID 512 (°C)
Aanvoer temperatuur Zone 2 (THW8): ID 513 (°C)
Retour temperatuur Zone 2 (THW9): ID 514 (°C)
Aanvoer temperatuur ketel (THWB1): ID 515 (°C)
Software versie binnen-unit: ID 190
Hoe lang kan ik douchen met een Ecodan cilinder-unit?
Uitgangspunten: water in tapwatertank heeft een temperatuur van 55 ºC, gewenste warm tapwater temperatuur aan de kraan/douche is 38 ºC, aanvoer koud water temperatuur is 10 ºC en een waterbesparende douchekop met een volumestroom van 7 liter per minuut.
Temperatuur verschillen Delta T zijn (55 ºC - 10 ºC =) 45 ºC en (38 ºC - 10 ºC =) 28 ºC.
170 liter cilinder-unit - effectief aantal liters aan het tappunt (kraan/douche) 45/28 x 170 = 273 liter van 38 ºC.
200 liter cilinder-unit - effectief aantal liters aan het tappunt (kraan/douche) 45/28 x 200 = 321 liter van 38 ºC.
300 liter cilinder-unit - effectief aantal liters aan het tappunt (kraan/douche) 45/28 x 300 = 482 liter van 38 ºC.
Douchetijd met een waterbesparende douchekop van 7 liter/minuut:
Bij een 170 liter cilinder-unit - 273/7 = 39 minuten.
Bij een 200 liter cilinder-unit - 321/7 = 46 minuten.
Bij een 300 liter cilinder-unit - 482/7 = 68 minuten.
All-Electric Ready (Hybride) - Als ik een Ecodan systeem combineer met een Cv-Ketel komen er dan extra componenten bij?
Ja, afhankelijk hoe het systeem gaat regelen tussen de warmtepomp en de Cv-ketel komen er componenten bij.
Kijk voor meer informatie hierover in de All-Electric Ready brochure
kijk voor alle All-Electric systemen op de webpagina's:
Welke koudemiddelleidingen en verlopen gebruik je voor Ecodan binnen- en buiten-units?
Voor een eenvoudige bepaling welke koudemiddelleidingen en verlopen er toegepast kunnen worden bij de Ecodan buitendelen en binnendelen hebben we een handig overzicht gemaakt en dit is te downloaden via onderstaande links.
D-generatie: Productblad Ecodan koudemiddelleidingen
E-generatie: Productblad Ecodan koudemiddelleidingen
Wat betekent 'auto adaption'?
Auto adaption is een slimme, zelflerende stooklijn. De warmtepomp bepaalt hierbij aan de hand van de ruimte- en buitentemperatuur de ideale aanvoertemperatuur.
Hoe kan ik mijn tapwater installatie dimensioneren?
Het dimensioneren van de juiste voorraadvat voor warmtapwater is afhankelijk van meerdere factoren. Hierbij dient o.a. rekening gehouden te worden met de grootte van het huishouden, gewenste opwarmtijd, type douche (en/of bad) en comfortwens.
Hoe maak ik de installatie koudemiddelvrij?
Dit wordt ook wel 'pump down' genoemd. Hierbij wordt al het koudemiddel verzameld in de Ecodan buiten-unit.
Hoe sluit ik mijn 3-weg klep aan?
Hoe je de 3-weg klep aansluit hangt van het type. Voor ESBE VZD162 + ALZ160 volg dit productblad en voor de ESBE: VRG232 + ARA645 volg dit productblad.
Wat betekenen SCOP, SEER en SPF?
Het energieverbruik (rendement) van een warmtepomp wordt uitgedrukt in de SEER-, SCOP- of SPF-waarde. SEER (Seasonal Energy Efficiency Ratio) geeft de seizoensgebonden waarde van de energie-efficiëntie van het product weer en bepaalt zijn energieklasse in koelmodus. SCOP (Seasonal Coëfficient of Performance) geeft het seizoensgebonden rendement weer en bepaalt de energieklasse van de warmtepomp in verwarmingsmodus. SPF (Seasonal Performance Factor) geeft het rendement van de volledige installatie, inclusief het afgiftesysteem. Hoe hoger de waarden, hoe zuiniger het toestel. Dankzij deze labels kunnen de energieprestaties van verschillende toestellen gemakkelijker met elkaar worden vergeleken.
Waarom krijg ik melding dat mijn MELCloud account is geblokkeerd?
Mogelijk is jouw account gekoppeld aan een externe applicatie. Wanneer het MELCloud-platform onrechtmatig gebruik herkend van ongeautoriseerde externe applicaties zal het account voor een aantal uur worden geblokkeerd. Het account zal na enkele uren vanzelf weer gedeblokkeerd worden.
Heeft een Ecodan warmtepomp onderhoud nodig en hoe vaak?
Een Ecodan warmtepomp heeft voor een juiste werking onderhoud en inspectie nodig.
De interval en werkzaamheden zijn terug te vinden in dit document:
Onderhoudsinstructie-Ecodan-warmtepomp.pdf
Waarom verschijnt storingscode L9?
Er is een probleem geconstateerd met de waterflow in het systeem. Deze is (tijdelijk) onder de 5 liter per minuut geweest.
De oorzaak van de L9 storing kan zijn dat er lucht in het systeem aanwezig is, of er een storing is van de pomp of de flowsensor.
Controleer de waterflow als volgt:
- Ga naar het menu Service
- Gebruik als wachtwoord: 0000
- Ga naar Informatie werking, voer als 'request code' in: 540
Deze request code geeft de huidige waterflow aan per minuut in liters. Ontlucht het systeem wanneer de flow in orde is (dus minimaal 5 liter p/min).
In deze video legt Heico alles uit over storingscode L9.
Ecodan propaan (R290) monoblock
Wat zijn de voordelen van R290?
R290 heeft veel voordelen ten opzichte van traditionele koudemiddelen.
Ten eerste heeft het een zeer lage GWP waarde van 3.
Daarnaast heeft R290 een hoog calorisch rendement waardoor de warmte overdracht optimaal is. Dit resulteert in een lagere energierekening voor de eindgebruiker.
Is R290 makkelijk bij te vullen?
R290 is net als elk ander koudemiddel makkelijk bij te vullen indien dat nodig is. Echter zal dit door een gespecialiseerde professional met de juiste certificering moeten gebeuren.
R290 is een zeer brandbaar koudemiddel.
Wat betekent de aanduiding R718 op het binnentoestel?
R718 is de koudemiddelcode van water (H2O).
De installatie dient waterzijdig gevuld te worden met water dat aan de specificaties voldoet zoals beschreven in de installatiehandleiding.
Hoe zit het met ontluchters in het systeem?
De automatische ontluchter op het binnendeel dient de worden vervangen door een handmatige ontluchtkraan.
Vanzelfsprekend moet er op het hoogste punt in de installatie ook een ontluchtkraan worden geplaatst. Dit om uit te sluiten dat er R290 via de automatische ontluchter in de binnenruimte kan vloeien.
In het buitendeel is een microbellen luchtafscheider aanwezig.
Mag ik een R290 monoblock unit plaatsen met mijn BRL100 en 200 certificering?
Je mag niet zondermeer een monoblock plaatsen met het koudemiddel R290. Hier is naast de BRL certificering ook een separaat veiligheid attest voor nodig.
Zijn er trainingen voor het plaatsen van een R290 monoblock unit?
Vanuit Skills zal een specifieke training voor het plaatsen van een R290 monoblock unit aangeboden worden.
Dit is een product training vanuit Mitsubishi Electric. Een BRL certificering met veiligheid attest blijft vereist.
Wat is het rendement van een monoblock installatie?
Het rendement van een monoblock installatie is nagenoeg gelijk aan dat van een traditionele warmtepomp.
Net als bij elk andere warmtepomp is het rendement afhankelijk van de buitentemperatuur, plaatsing en systeemopbouw.
Kun je met een R290 installatie ook koelen?
Net als de andere units in de Ecodan productlijn kun je met de monoblock units op R290 ook koelen.
Heb ik speciale gereedschappen nodig om service aan een R290 unit te verlenen?
Voor het verlenen van service of de reparatie van een R290 unit zijn specifieke veiligheid voorschriften van toepassing.
Gereedschappen moeten beschikken oven een ATEX keurmerk. Kleding dient antistatisch te zijn en het dragen van pbm's is verplicht.
Mag een R290 monoblock geplaatst worden door de eigenaar of eindgebruiker?
Een monoblock mag niet door een eigenaar of eindgebruiker geplaatst worden.
Deze mag alleen door een erkend installateur worden geplaatst die beschikt over de juiste certificering en veiligheidsdocumenten.
Ecodan inbedrijfstelling
Waar vind ik de checklist voor inbedrijfstelling van een Ecodan installatie?
De checklist voor inbedrijfstelling van een Ecodan installatie is beschikbaar via deze link.
Dient de inbedrijfstelling nogmaals uitgevoerd te worden wanneer van All-Electric Ready naar All-Electric overgegaan wordt?
Bij een overgang van All-Electric Ready naar All-Electric zullen enkele belangrijke instellingen van de installatie wijzigen. Daarom adviseren wij dan ook in dat geval opnieuw een inbedrijfstelling uit te laten voeren.
Ecodan in cascade
Hoeveel units kunnen er maximaal aan elkaar gekoppeld worden in een Ecodan cascade-systeem?
Er kunnen maximaal 6 Ecodan units in cascade opgesteld worden, met als voorwaarde dat de combinatie van het buitendeel en het binnendeel allemaal hetzelfde is.
Welke regelmodule is benodigd voor een Ecodan cascade-systeem?
Wat gebeurt er wanneer één unit in een cascade-systeem in storing gaat?
De masterregelaar zorgt er in het geval van een storing voor dat de overige units door blijven draaien.
Dient het aantal buiten-units van een Ecodan cascade-systeem gelijk te zijn aan het aantal binnen-units?
Ja het aantal buiten-units en binnen-units dient gelijk te zijn. Daarnaast dienen de vermogens van de buiten-unit/binnen-unit combinaties hetzelfde te zijn.
Wat is het maximale vermogen van een Ecodan cascade-systeem?
Het maximale totale vermogen van een Ecodan installatie in cascade opstelling is 150kW (6 units x 25kW).
Kan een Ecodan cascade regeling via Modbus aangestuurd worden?
Ja, dat kan. De Modbus module (ME-MONITORING-0219) wordt op de cascade regeling (