
Klimaatoplossingen voor
Retail
Interne warmtelast winkels benutten voor luchtgordijn
Het Energieakkoord voor duurzame groei is er helder over: ook voor de detailhandel is er een pakket met erkende maatregelen voor energiebesparing aangewezen. Ook wel Doelmatig beheer en onderhoud (DBO) genoemd. Een belangrijke plaats hierin is ingeruimd voor ruimteventilatie, ruimteverwarming en serverruimtes. Winkeliers, retailers en detailhandelaren zullen zich daarom in toenemende mate gaan oriënteren op klimaatsystemen die het gebruik van duurzame grondstoffen combineren met gunstige bedrijfseconomische resultaten.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Bijf op de hoogte van het laatste nieuws over Mitsubishi Electric klimaatoplossingen voor retail
inschrijvenMitsubishi Electric klimaatbeheersing in winkels
- Meest geplaatste installatie van Nederland
- Bewezen betrouwbaarheid en rendement
- Voldoet aan Doelmatig beheer en onderhoud (DBO)

Als installateur of adviseur kun je met een warmtepomp/luchtgordijn-combinatie voor retailklanten tot 65 procent besparen. Gasloos, duurzaam, uiterst betrouwbaar én een sterk marketingaspect.

City Multi VRF met luchtgordijn
Voor de detailhandel, van kleine winkel en supermarkt tot warenhuis en compleet winkelcentrum, hebben wij een gasloos retailconcept ontwikkeld. Het hart wordt gevormd door een City Multi VRF-systeem dat kan verwarmen, koelen, of beide tegelijk (= R2). Deze wordt gecombineerd met een DX-luchtgordijn. Wanneer dit luchtgordijn wordt aangesloten op een R2-systeem, maakt het luchtgordijn voor zijn warme lucht gebruik van de energie die uit de winkel wordt onttrokken. Deze opstelling bespaart tot wel 65 procent op het energieverbruik en maakt een cv-toestel overbodig. De interne warmtelast wordt dus niet meer naar buiten weggekoeld terwijl een apart (gas)toestel de warmte van het luchtgordijn opwekt. De nieuwe generatie klimaatbeheersing in winkels bestaat nog maar uit één installatie met een hoog rendement én aantrekkelijke subsidies.

Duurzaamheid in retail
Maar er speelt meer dan de wettelijke verplichtingen en direct rendement. Steeds meer retailers herkennen de waarde die klanten hechten aan een solide reputatie. Duurzaamheid vormt daarin een element van groeiend belang. Het is een marketinginstrument om klanten te trekken en een zeker prijsniveau te rechtvaardigen. Bovendien zorgt een comfortabel klimaat voor een prettige winkelervaring, die bijdraagt aan herhaalbezoeken en positieve (online) recensies. Uiteindelijk gaat het om het aanbieden van een duurzaam, betrouwbaar klimaatsysteem met een zo hoog mogelijk comfort en energie-efficiency tegen zo laag mogelijk kosten. Voor installateur en adviseur staan we klaar om mee te denken over ontwerp en een gedetailleerde berekening van de total costs of ownership.