“In kwaliteit moet het hele plaatje kloppen”
Binnenlandse kazen, buitenlandse kazen, noten, wijn en bier, en tal van delicatessen: als rasechte ondernemers zorgen Edwin en Ellen Kraaijeveld ervoor dat iedereen wel een reden heeft om Kraaijeveld’s Kaashuijs binnen te lopen. Naast een scherp commercieel gevoel telt vooral de persoonlijke relatie met de klant. De tekst op het kaasetiket van hun belangrijkste kaasmerk Weydeland is dan ook bijzonder toepasselijk, vertelt Edwin Kraaijeveld: “Koop de kaas bij de kaasboer die je kent.”
Olijfolie tappen
“Met interesse en service bereik je het meeste”, aldus Ellen Kraaijeveld. “Edwin is net terug om wat kaas te bezorgen bij een oude dame, die zelf de deur niet meer uit kan.” Om te blijven verrassen, speurt ze voortdurend de markt af. “Recent hebben we een nieuwe groep toegevoegd die een echte beleving geeft: olie en azijn. Waar de olie met smaakjes zoals basilicum, truffel, of knoflook al is voorverpakt, worden de natuurlijke oliesmaken met de hand getapt uit een viertal stalen ketels. Mensen die met hun lege tapflesje terugkomen, ontvangen korting op de volgende vulling.” Dat is niet alleen een echte klantenbinder, maar past ook nog eens goed bij de duurzaamheidsgedachte van de eigenaren van het Kaashuijs.
Gasloos ondernemen
Innovatie vindt niet alleen in de food plaats. Bij de herinrichting is ook alle apparatuur vernieuwd. Zo deed een geavanceerd weeg- en kassasysteem zijn intrede en kwam er een vacumeermachine, en werd alle verlichting vervangen door ledlampen. Ook besloten Edwin en Ellen de knop om te zetten en de duurzame overstap te maken naar gasloos ondernemen. De oude gaskoelingen voor de buitenlandse kaas maakten daarom plaats voor elektrische koelingen, die bovendien zijn voorzien van een koelmiddel dat al voldoet aan toekomstige milieueisen. Er is een elektrische boiler voor warm water. Daarnaast werd er door De Vlaam Koeltechniek uit Rotterdam een gloednieuw klimaatsysteem van Mitsubishi Electric geïnstalleerd, het internationale topmerk dat koploper is in all electric klimaatoplossingen.
Eenvoudige bediening
“In een kaaswinkel heb je eigenlijk nooit verwarming nodig. Maar wel koude lucht en frisse lucht”, vertelt Edwin. “De installateur van de koelvitrines is officieel Mitsubishi-dealer. En toevallig zit de importeur hier om de hoek.” Voor een mooie inpassing in de winkel werd de airconditioning in de chique donkergrijze kleur van de huisstijl afgeleverd. En houdt fluisterstil en probleemloos de winkel op de juiste temperatuur. Met bovendien een uiterst eenvoudige bediening, tot opluchting van Edwin en Ellen.
Goed doen
“Wij staan voor kwaliteit, en dan moet het hele plaatje kloppen”, besluit Ellen. “Een mooi assortiment, een verzorgde bedrijfsauto, en een aantrekkelijke winkel met een goed klimaat.” “Ik zou graag een bonboncorner willen toevoegen, want we verkopen best veel chocolade” vult Edwin aan. “Maar ik heb niet voldoende ruimte om het te presenteren zoals ik wil. Dus wachten we. Want als je iets doet, dan moet je het goed doen.”