Hoger energielabel hogere waarde
Sinds 2021 is een definitief energielabel verplicht bij de verkoop, verhuur en oplevering van woningen. De verkoper moet de labelklasse vermelden in de advertentie. Het energielabel geeft aan hoe zuinig een woning is. De minst energie-efficiënte klasse is het G-label met een energieverbruik van 380 kWh/m2/jaar afkomstig van fossiele brandstoffen. De best presterende klasse, A+++, hoort bij energieneutrale woningen. Daar is het netto fossiel brandstofverbruik gelijk aan nul. Dit energielabel is afhankelijk van de duurzame maatregelen die zijn getroffen. Sinds eind 2021 is duurzaamheid een steeds belangrijkere factor geworden die meespeelt in de verkoopprijs van de woning. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat een stijging van het energielabel een grote invloed heeft op de verkoopwaarde van het pand.
Waardestijging én beter verkoopbaar
Het technologiebedrijf Calcasa onderzocht al in 2021 het prijseffect van vergelijkbare woningen met een beter energielabel. Hieruit blijkt een gemiddelde prijsstijging tot bijna 4%. In dat jaar was de gemiddelde woningwaarde € 378.000, wat dus neerkomt op een prijsstijging van € 14.000. Ondertussen weten we dat deze waardestijging in de loop der jaren steeds toeneemt en zelfs verder groeit bij iedere sprong in het energielabel. Ook Brainbay windt er geen doekjes om: “Het effect van een beter energielabel op de woningwaarde is groter dan ooit.” In 2023 zorgt een hoger energielabel voor een waardestijging van 7,2% in vergelijking met dezelfde woning die over een slechter energielabel beschikt. Onderzoek van de Universiteit van Tilburg en de Universiteit van Maastricht spreekt zelfs van een stijging, die in bepaalde gevallen, kan oplopen tot 16%. Woningen met een A-label verkopen 10,2% beter dan vergelijkbare woningen met een D-label.
Waarde kantoorpanden daalt door een laag energielabel
Aan de andere kant zijn kantoor- of retailpanden met een laag energielabel sterk gedaald in waarde in vergelijking met kantoren die wel energiezuinig zijn. De Europese regels worden steeds strenger om aan de klimaatdoelen van 2050 te voldoen. Dit legt een grotere druk op de eigenaren van kantoorgebouwen om te investeren in de verduurzaming van hun panden. Sinds januari 2023 moeten kantoorpanden minimaal een energielabel hebben van categorie C of hoger om nog te mogen worden gebruikt. Van de 130.000 kantoorpanden in Nederland heeft ongeveer een derde zelfs geen enkel energielabel. En 21.000 hebben een energielabel van D of lager. Op dit moment sturen de gemeenten nog gewoon brieven naar de eigenaren met daarin een oproep om met een verduurzamingsplan te komen. Het is nog niet zo dat er panden effectief worden gesloten.
Zelfs op de verhuurmarkt
Ook vanuit de kant van de verhuurder is verduurzaming een belangrijk thema. Er zijn immers steeds meer gebruikers die de voorkeur geven aan een duurzaam gebouw. Een pand met een all-electric warmtepomp profiteert van een marketingvoordeel. In vastgoedadvertenties kunnen energie-efficiënte voorzieningen zoals warmtepompen worden uitgelicht, wat een positief imago creëert. Dit kan de perceptie van potentiële kopers en huurders beïnvloeden en hen motiveren om meer te bieden voor een woning die al voorzien is van moderne en milieuvriendelijke technologieën.
Laat je inspireren door all-electric retailSubsidie en hogere hypotheek
De overheid biedt diverse subsidies en financiële voordelen aan voor de installatie van warmtepompen. Deze stimuli verlagen de initiële investeringskosten, wat het aantrekkelijker maakt voor eigenaren om een warmtepomp te installeren. Deze financiële voordelen kunnen ook indirect de waarde van het pand verhogen doordat de installatiekosten gedeeltelijk worden gecompenseerd door subsidies, wat het totale rendement op de investering ten goede komt. Vanaf 1 januari 2024 kun je ook een hogere hypotheek krijgen voor een woning met een goed energielabel.
Hoe verduurzamen?
Om je vastgoed groener te maken zonder dat je groen uitslaat van de kosten zijn er enkele vuistregels.
- Begin bij het systematisch monitoren van het energieverbruik van het gebouw. Meten is weten. Een degelijke analyse geeft inzicht waar de inefficiënties zitten zodat je heel gericht maatregelen kunt nemen. Energiemonitoring is een constant proces in een tijd waar duurzaamheid steeds belangrijker wordt.
- Een van de belangrijkste stappen in het opbouwen van een duurzaam imago, is het zorgen dat je pand energiezuinig is. Goede isolatie vermindert warmteverlies en verlaagt het energieverbruik. Bovendien zorgt isolatie voor een comfortabel binnenklimaat voor de gebruikers of de huurders van je vastgoed. Het kiezen van de juiste isolatiematerialen en -technieken vereist expertise.
- Een populaire manier om duurzame energie op te wekken voor je vastgoed blijven zonnepanelen. Hiermee kan het gebouw zijn eigen duurzame energie opwekken en kosten besparen op de energierekening. Bovendien draag je rechtstreeks bij aan de vermindering van de CO2-uitstoot.
- Ga voor LED-verlichting. LED produceert minder warmte dan traditionele verlichting en verbruikt daardoor veel minder energie. Bovendien gaat LED-verlichting veel langer mee dan traditionele verlichting. Een bijkomend voordeel van LED-verlichting is dat het in verschillende kleuren en intensiteiten verkrijgbaar is. Hierdoor kan de verlichting bijvoorbeeld gedimd worden en een zachte kleur uitstralen om een relaxte sfeer te creëren in de woonkamer. Of het kan net feller ingesteld worden om de productiviteit in een werkruimte een boost te geven.
- De warmtepomp blijft de duurzame oplossing om je vastgoed te verwarmen en te koelen. Een warmtepomp maakt gebruik van de energie uit de omgeving om een gebouw te verwarmen en om te koelen in de zomermaanden. Een warmtepomp is niet alleen duurzaam, het bespaart op termijn ook kosten op de energierekening. De aanschaf van een warmtepomp is een investering. Daarom is het verstandig om je goed te laten adviseren over het type, het vermogen, de mogelijkheden en de terugverdientijd.
Imago
In geen enkele branche is duurzaamheid nog weg te denken. Verduurzaming is een begrip dat steeds vaker terugkomt en waarmee iedereen wordt geconfronteerd, ook de eigenaars van panden. Ben je er zelf niet zo mee bezig dan mag je vroeg of laat toch de vraag van klanten of zakenpartners verwachten, want dit zegt iets over je betrokkenheid bij mens, maatschappij en milieu. Wie dit goed doet, maakt van verduurzaming een onderdeel van zijn bedrijfsidentiteit. Duurzaam vastgoed draagt bij aan het positief imago van je organisatie.