• Datum
  • Leestijd 2 minuten
  • Doelgroep Adviseur, zakelijk, huiseigenaar, installateur

VSK 2024: Samenwerken aan de warmste winkelervaring

SPECIAL VSK 2024 - Binnen de retail wisselen de marktomstandigheden snel. Daarbij zijn consumentengedrag, vastgoedkosten en het belang van duurzaamheid enkele van de uitdagingen waar retailers dagelijks mee te maken hebben. “Voor fysieke retailers is een comfortabel en aangenaam binnenklimaat essentieel voor een positieve winkelervaring. De rol van fysieke winkels verandert. Met steeds meer aandacht voor beleving is klimaatbeheersing inmiddels een bepalend element binnen succesvolle winkelformules. Om daaraan bij te dragen is heel gaaf”, vertelt Martijn van Leerdam, consultant bij Alklima/Mitsubishi Electric.

Kaasboer in winkel aan het werk

Relevante retailers

Dat de winkelstraat door de toename van online retailers is veranderd ontgaat van Leerdam niet: “Ik vind het zelf voor sommige producten prettig om online te shoppen. Dat heeft natuurlijk z’n weerslag op een deel van de fysieke retailers. De online concurrentie is groot. En er zijn natuurlijk meer uitdagingen. Toch zijn er zoveel mooie voorbeelden van retailers die relevant zijn en blijven. En vergeet ook niet de nieuwe spelers die kansen benutten.”

Het hele proces

De rol van Alklima/Mitsubishi Electric binnen de retail is divers. Enerzijds als leverancier van de ‘hardware’. Airconditioners, warmtepompen, luchtgordijnen en ventilatie-oplossingen. Anderzijds als kennis- en expertisepartner voor opdrachtgevers en installateurs.

'Met de kwaliteit van Mitsubishi Electric een grote voorsprong'

Martijn van Leerdam: “Wij zijn vaak betrokken bij het hele proces. Van het eerste advies tot inbedrijfstelling. En natuurlijk ook daarna. Dat maakt het niet alleen heel leuk voor mij en mijn collega’s. Het zorgt uiteindelijk ook voor oplossingen die naast comfort ook rendabel zijn. Met lage operationele kosten en een zeer hoge betrouwbaarheid. Natuurlijk hebben we daarbij met de kwaliteit van Mitsubishi Electric een grote voorsprong.” Al is dat volgens Martijn slechts één van de aspecten van een succesvolle oplossing: “In de samenwerking met opdrachtgever, adviseur, installateur en eindgebruikers zit de echte winst. Alleen samen kun je zorgen dat je het beste uit installaties haalt. Dat je de techniek laat werken. Dat je de beste winkelervaring biedt.”

Unieke positie

Binnen die samenwerking heeft Alklima een unieke positie. “Wat dat betreft zijn we een eigentijds warenhuis”, grapt Martijn. “Nee, zonder gekheid: we kennen deze sector goed. Van bakker op de hoek tot internationale retailketens. Ze hebben andere behoeften. Net als de bedrijven die het maken trouwens.”

'Een winkelklimaat dat bijdraagt aan de ervaring van de klant en ambities van de retailer'

Van Leerdam vervolgt: “Neem de ZZP-er die de winkel van een lokale ondernemer voorziet van een perfect klimaat. Logistiek en qua planning is dat verschillend dan de totaalinstallateur die in korte tijd tientallen winkels van een modeketen in binnensteden gaat verduurzamen. Ook daarin ontzorgen we en denken mee.” En hoewel de behoeften en belangen anders liggen is voor van Leerdam het verschil ook weer niet heel groot: “Uiteindelijk wil een je een winkelervaring bieden die duurzaam bijdraagt aan de ervaring van de klant en de ambities van de retailer.”

Ontdek meer tijdens VSK 2024

Kennismaken met Martijn, zijn collega’s en premium klimaatoplossingen voor de retail, hospitality, utiliteit en woningbouw? Tijdens de vakbeurs VSK 2024 ontmoet je de experts van Alklima/Mitsubishi Electric in hal 12, stand C060.

Rond de VSK 2024 lees en ontdek je meer over de professionals die samen zorgen voor serieuze expertise en premium warmtepompen. De professionals van Alklima/Mitsubishi Electric. In deze aflevering: consultant Martijn van Leerdam.

Gratis toegang VSK
Special VSK 2024 6-9 februari | Jaarbeurs
Lees meer over: