Duurzaam in een fijne omgeving
We nemen plaats aan een tafeltje in de kantine. Hoewel het meer de uitstraling heeft van een sfeervol restaurant. “Dat klopt wel een beetje,” bevestigt de Jong. “Twee jaar geleden hebben we ons bestaande pand verduurzaamd en uitgebreid. Het team architecten was voor ons bekend uit de hotelwereld. Een branche waar onze oplossingen van oudsher goed vertegenwoordigd zijn. We wilden die sfeervolle omgeving van een designhotel naar de werkvloer brengen. Plezierig werken begint bij een fijne omgeving.”
Plezierig werken
Aangenaam werken heeft altijd een rode draad gevormd in het bedrijf dat dit jaar haar 30-jarig bestaan viert. De directeur was er vanaf het begin bij. De Jong: “Plezierig werken en samenwerken met klanten, partners en medewerkers. Dat is echt een waarde binnen Alklima. Je kunt er niet op sturen of het afdwingen. Maar dat onze airco’s en warmtepompen niet bij de bekende groothandels verkrijgbaar zijn, is daarbij wel een bewuste keuze. Klanten hebben zo niet alleen directe toegang tot onze expertise. Wij zitten zo ook heel dicht op de markt en kunnen constant monitoren op kwaliteit. Je leert elkaar zo echt kennen. En je organisatie blijft leren en verbeteren. Samen haal je zo het beste uit de techniek en ontwerp. Dat komt iedereen, en uiteindelijk de eindgebruiker alleen maar ten goede.”
Onderscheid
Het korte distributiekanaal is één van de onderscheidende krachten van het bedrijf. “Ja, wat dat betreft doen we het net even anders. En de snelle en betrouwbare levering waar onze collega’s en logistieke partners iedere dag voor zorgen is dan weer één van de punten die bij onderzoeken altijd weer hoog scoren.” Ook bij zo’n beurs als de VSK zie je die eigenheid terug. Arjen de Jong: “Zo stonden we als warmtepompleverancier als eerste in de verwarmingshal van de vakbeurs. Tussen de traditionele gasketelfabrikanten. Voor ons een logische keuze. Maar destijds kon het wel rekenen op aandacht en soms zelfs onbegrip,” vertelt de Jong lachend.
[tekst gaat door onder foto]
Betrouwbaar comfort en rendement
Ondertussen heeft de warmtepomp door de energietransitie een belangrijke rol gekregen. Al is dat niet altijd een heldenrol. De Jong: “Het imago van de warmtepomp is niet altijd zoals de techniek verdient. In de dertig jaar dat we actief zijn in Nederland weten we echt wat er kan en niet kan. Negatieve ervaringen komen vaak voort uit onwetendheid. Het berekenen, het installeren en inregelen zijn belangrijke zaken. Heb je dat op orde, dan is er weinig wat betrouwbaar en comfort met een ongekend rendement in de weg staat. Samen met Mitsubishi Electric delen we 130 jaar ervaring. Die delen we trouwens ook graag. Bijvoorbeeld via ons nieuwe opleidingsplatform Skills. Daarmee zorgen we dat onze klanten en partners klaar zijn voor nu en morgen.”
Rond de VSK 2024 lees en ontdek je meer over de professionals die samen zorgen voor serieuze expertise en premium warmtepompen. De professionals van Alklima/Mitsubishi Electric. In deze aflevering: directeur Arjen de Jong.
Gratis toegang VSK