Toen Chris Lindt en Joost van Gils, servicemonteurs bij Alklima, in 2024 toe waren aan een nieuwe Volkswagen Transporter, ontstond binnen Alklima het idee om die auto’s te verduurzamen. Er volgde een inventarisatie naar de manieren om het werkverkeer van Chris en Joost CO2-neutraal te maken. Een eenvoudige en voor de hand liggende oplossing is om fossiele diesel te vervangen voor biodiesel, oftewel HVO100. De nieuwe Volkswagen Transporters zijn daarvoor geschikt en zo konden beide monteurs meteen bij de start van hun eerste rit biodiesel tanken.
Rustiger en lekker zuinig
“Het rijdt prima, voor mijn gevoel zelfs iets rustiger dan mijn oude Transporter”, vertelt Joost. “Ik merk tijdens het tanken ook dat de brandstof minder stinkt.” Collega Chris merkt eigenlijk geen verschil, waardoor hij de overstap als probleemloos ervaart. “Naar mijn gevoel heeft deze auto evenveel vermogen als mijn vorige. En hij rijdt lekker zuinig.” Beide monteurs rijden bijna 1000 kilometer op een volle tank met 70 liter biodiesel. Deze brandstof, 'Hydrotreated Vegetable Oil' zoals het voluit heet, wordt gemaakt van plantaardige oliën, aangevuld met restoliën en vetten, zoals afgewerkt frituurvet. Door HVO te tanken, kun je als bedrijf de CO2-uitstoot op brandstof - die overigens wel iets duurder is dan de fossiele variant - met 90% reduceren.
Andere brandstof, andere routine
Het enige merkbare verschil is de plek waar de mannen moeten tanken. “Ik kan niet meer overal tanken. Vooral de grote tankstations langs de snelweg verkopen niet de biodiesel die wij nodig hebben”, zegt Chris. “Gelukkig hebben we van onze collega op kantoor een lijst gekregen met tankstations waar we wel terecht kunnen. Rond mijn woonplaats zijn er wel vier Tamoil-stations die HVO100 op de pomp beschikbaar hebben.” Ook Joost heeft in de buurt, zowel ten oosten als ten westen van zijn woonplaats, een Tamoil-station met biodiesel. “Het enige wat ik nu moet doen, is nadenken over de ritten die ik de volgende dag ga maken. Als die locaties verder weg liggen, tank ik de avond daarvoor. Zo kan ik met een volle tank naar mijn afspraken. Misschien dat ik nu ook iets eerder ga tanken dan dat ik vroeger deed, maar dat zie ik niet als een bezwaar.”
Een gloednieuwe servicebuzz
Waar Chris en Joost naar tevredenheid op biodiesel rijden, stuurt Luuk de Martelaere sinds deze zomer in een elektrische Volkswagen ID. Buzz Cargo. Deze ‘full-electric’ bestelbus is speciaal ontworpen voor bedrijfsmatig gebruik. “Hij rijdt echt heerlijk, zo rustig en stil”, begint Luuk als we hem naar zijn ervaringen vragen. “Daarnaast ziet hij er ook heel modern uit. Ik ben vooral actief in het westen en midden van het land. Maar zelfs als ik af en toe naar een afspraak wat verder weg moet, is dat geen enkel probleem. Op een volle accu rijd ik in de winter ongeveer 340 kilometer en in de zomer nog wel meer. Bovendien kan ik langs elke snelweg op veel plekken even bijladen, als ik merk dat het krap wordt om thuis te komen.”
Kleinere laadruimte, maar grotere voordelen
Luuk heeft een laadpas van Alklima, maar opladen doet hij vaak in zijn woonplaats. Daar koppelt hij ’s avonds zijn ID. Buzz Cargo aan een van de publieke laadpalen. Zo rijdt hij de volgende dag weer met een volle accu naar zijn afspraken. “Het is een luxe auto, een automaat en met een carplay systeem. De laadruimte is wel iets kleiner dan die van de VW Transporter, die ik hiervoor reed. Dat is iets waarmee ik rekening moet houden. Een grote ladder past daar niet in. Maar de installateurs bij wie ik op bezoek ga of die ik ondersteun, hebben eigenlijk altijd wel zo’n ladder bij zich. Ruimte voor een heel groot toestel of onderdeel wordt ook krap. Tegelijk is de beperktere laadruimte ook direct een aansporing om mijn bus heel erg opgeruimd te houden. Dat werkt wel lekker.”
Veel bekijks
Wat de ID. Buzz Cargo voor heeft op de VW Transporter op biodiesel, is aandacht. “Toen ik van de zomer deze auto ging rijden, zag je nog weinig elektrische VW-bussen”, vertelt Luuk. “Overal waar ik kwam, wilden klanten, maar ook andere omstanders, weten wat mijn ervaringen zijn. De vormgeving, maar ook de bestickering, zorgt ervoor dat ik echt opval tussen al die gewone bedrijfsbussen. En wat straks ook een voordeel is, is dat ik zonder enig probleem elke milieuzone van onze binnensteden binnenrijd. Ik hoef me nooit zorgen te maken dat iemand mijn auto als onwenselijk ervaart.”
Bekijk voor meer informatie de pagina CSRD: Europese wetgeving voor het rapporteren over duurzaamheid