Alklima B.V. is de exclusieve importeur van Mitsubishi Electric klimaatsystemen en daarmee al meer dan 25 jaar leverancier van duurzame oplossingen voor het koelen, verwarmen en ventileren van woningen, kantoorpanden, hotels, gezondheidscentra en scholen. Van kinderdagverblijf tot universiteit, voor al deze onderwijsinstellingen biedt Alklima een oplossing die past bij de visie van de school en bij het gebouw. Als coördinator kennis & opleiding is Remco Onder de Linden op de hoogte van de laatste regels en trends en geeft hierin vooral veel adviezen. “We zien dat veel scholen zich bewust zijn van het belang om te investeren in duurzaamheid en ook inzien dat een goede ventilatie en klimaatbeheersing nodig zijn. Maar scholen zijn vaak wel wat terughoudend om ook echt de stap te zetten”, legt Onder de Linden uit. “We zijn als Alklima een aanspreekpunt voor de school, de installatieadviseur, de installateur en monteur, ons doel is om hen volledig te ontzorgen. En natuurlijk geven we altijd een advies op maat. Alle scholen zijn immers anders.”
Als het gaat om ventilatie heeft Alklima twee verschillende soorten in het assortiment. Een warmtepomp welke geïntegreerd kan worden in een centraal ventilatiesysteem waar de hele school gebruik van kan maken. Onder de Linden: “Het is een relatief goedkope oplossing maar heeft wel één nadeel. De ventilatie wordt niet per lokaal geregeld maar voor de hele school. Kies je voor een decentrale unit dan kun je de ventilatie voor elke ruimte apart instellen en regelen.” Er wordt dan per lokaal gemeten en geregeld dat er voldoende frisse en schone lucht het lokaal in wordt gebracht.
Geen fossiele brandstoffen
De installaties van Alklima zijn duurzaam doordat deze gebruik maken van warmteterugwinning en aanvullende verwarming en/ of koeling door warmtepompen. “Scholen moeten stappen gaan zetten om te voldoen aan de CO2-uitstoot terug te dringen én duurzamer te worden. Met de installatieconcepten van Mitsubishi Electric kan naast de frisse lucht ook de temperatuur in het gebouw eenvoudig worden geregeld, centraal of decentraal. De ruimtelucht of buitenlucht wordt verwarmd of gekoeld het lokaal ingebracht”, vertelt Onder de Linden. “Ook scholen moeten uiteindelijk van het gas af en we kunnen hen helpen hun school te verwarmen, koelen en ventileren zonder gebruik van fossiele brandstoffen."
Consultant Martijn van Leerdam van Alklima vult aan: “Een warmtepomp die in basis is geselecteerd voor het verwarmen van een gebouw kan tevens toegepast worden om te koelen. De warmtepomp is daarbij in staat om uit 1 kW elektrische energie een veelvoud aan warmte of koude te produceren. De klimaatinstallatie kan dan ook worden uitgevoerd zonder gebruik van gas of elektriciteit. Een flinke besparing dus op de kosten voor energie én ook nog eens duurzaam.”
Geen wet
Hoewel de scholen zich wel bewust zijn van de noodzaak van frisse lucht en een goede klimaatbeheersing, blijft daadwerkelijke actie helaas wel achter. Volgens Van Leerdam heeft dat alles te maken met het Frisse Scholen-concept. “Dat is geen wet, maar een leidraad”, legt hij uit. “Omdat er geen wettelijke verplichting aan zit, kunnen onderwijsinstellingen het links laten liggen. En dat is jammer, want als je school aan dit concept voldoet betekent dat echt een verbetering voor de gezondheid, concentratie en prestaties van leerlingen en medewerkers.” Het Frisse Scholen-concept werd vijf jaar geleden gelanceerd en kreeg toentertijd veel aandacht. Nu het wat langer loopt, zwakt dat af. “Echt heel jammer”, vindt Van Leerdam. “Zeker ook gezien de actuele coronacrisis zou iedereen zich bewust moeten zijn van het belang van ventilatie. Wellicht dat het beeld en besef hierdoor wel weer gaan veranderen.”
De afgelopen jaren hebben diverse scholen wel ingezet op aanpassing van de ventilatie- en klimaatbeheersing. Als voorbeeld noemt Van Leerdam het ROC in Amsterdam. “Zij hebben in verschillende locaties het Frisse Scholen-concept echt omarmd en merken een groot verschil ten opzichte van de oude situatie. Maar zeker ook in het basisonderwijs hebben we scholen kunnen helpen, maar het zou fijn zijn als frisse lucht en duurzaamheid bij meer schoolbesturen hoger op de agenda zou komen.”