• Datum
  • Leestijd 3 minuten
  • Doelgroep Adviseur, zakelijk, huiseigenaar, installateur

Eerste editie Groene Clubweken van start: drie voetbalverenigingen maken kans op premium warmtepomp

Campagne KNVB en duurzaamheidspartner Mitsubishi Electric helpt clubs bij verduurzamen van eigen complex

ALBLASSERDAM 09-03-2023 - Steeds meer voetbalverenigingen zijn bezig met duurzaamheid. Daarnaast hebben praktisch alle verenigingen te maken met gestegen energieprijzen en onvoldoende instrumenten om deze extra kosten te compenseren. Het thema duurzaamheid biedt kansen om als vereniging de financiƫle positie structureel te versterken door het verlagen van energiekosten. Dat is precies de reden dat de KNVB het initiatief heeft genomen de Groene Club op te richten. In samenwerking met duurzaamheidspartner Mitsubishi Electric vindt vandaag de aftrap plaats van de eerste editie van de Groene Clubweken.

Drie warmtepompen t.w.v. 30.000 euro voor clubs die willen verduurzamen

“Als leverancier van klimaatoplossingen zoals de warmtepomp, en als duurzaamheidspartner van de KNVB, zijn we natuurlijk bekend met alle ontwikkelingen en mogelijkheden op het gebied van verduurzamen bij sportverenigingen. We zien dat veel verenigingen al mooie stappen hebben gemaakt. Toch weten we ook dat er veel clubs nog moeite hebben met het vinden van de juiste informatie”, geeft Arjen de Jong, algemeen directeur van Alklima / Mitsubishi Electric aan. “Dat de goede informatie wel bij de juiste personen bij de vereniging terecht komt is van groot belang. Dat was het uitgangspunt om, samen met de KNVB, de Groene Clubweken te organiseren. De komende weken gaan we op verschillende manieren aandacht geven aan verduurzamen van het complex en de voordelen van een warmtepomp. Met de actie ‘Win een premium warmtepomp t.w.v 30.000 euro’ hopen we heel veel clubs een duwtje in de rug te geven en te enthousiasmeren de juiste stappen te nemen.”

Volle agenda tijdens de eerste Groene Clubweken

“We hadden superveel ideeën om het programma van deze eerste Groene Clubweken vorm te geven”, zegt de altijd enthousiaste Energietrainer John Williams. “De mogelijkheid een warmtepomp te winnen is natuurlijk fantastisch. Maar wat bestuurders, en andere geïnteresseerde leden van de vereniging, nog meer kunnen verwachten is bijvoorbeeld een online seminar bijwonen met advies over het financieren van verduurzaming. Ook gaan we succesverhalen van clubs delen en geef ik elke week Groene Club-tips. De vereniging- en energieadviseurs van de KNVB zijn komende weken beschikbaar om alle vragen van clubs die betrekking hebben op verduurzamen te beantwoorden. Alle informatie over de Groene Clubweken is te vinden op www.energietrainer.nl. Ik roep alle bestuurders op om die site te bezoeken en zich daar gelijk op te geven voor de actie!”

Veel verenigingen maken al goede stappen

Tim Hofman is programmamanager duurzaamheid bij de KNVB en intensief betrokken bij alle Groene Club activiteiten en de samenwerking met partners: “Wij zijn de Groene Club in 2017 gestart om verenigingen te helpen met verduurzamen. Gelukkig zien en horen we steeds meer dat verenigingen al aan het verduurzamen zijn of daar op korte termijn aan willen beginnen. We zijn natuurlijk enorm blij met al die clubs die al zijn overgestapt op de warmtepomp. En we weten dat bijna 30% van de verenigingen nu bezig is met de aanschaf van een warmtepomp. Dat zal alleen maar toenemen en daarom kijken we uit naar deze eerste Groene Clubweken campagne. Mooi dat we op deze manier kracht kunnen bijzetten aan de samenwerking met een deskundige partner als Mitsubishi Electric die echt bijdraagt aan het verduurzamen van het Nederlandse voetbal.”

De Groene Club

De KNVB staat voor sterke sportverenigingen die financieel gezond zijn. Het nemen van duurzame maatregelen die leiden tot het verlagen van de energierekening draagt hieraan bij. Energie is namelijk één van de grootste kostenposten voor een vereniging. Maar vaak is het gebrek aan kennis en tijd bij de vrijwilligers voor verenigingen een drempel om hier mee aan de slag te gaan. Daarom startte de KNVB in 2017 de Groene Club; een onafhankelijke club die verenigingen helpt en ontzorgt in het verduurzamingstraject.

Mitsubishi Electric / Alklima

Alklima B.V. is al meer dan 25 jaar exclusief distributeur van Mitsubishi Electric warmtepompen & airconditioners voor Nederland. Vanuit de filosofie ‘Samenwerking met meerwaarde’ begeleidt en adviseert Alklima installateurs, adviseurs en andere partijen in de bouwkolom bij vraagstukken over duurzame installaties. Het delen van kennis en bieden van opleidingen en trainingen zijn daarbij belangrijke aspecten.