[tekst gaat door onder foto]
Dave Dekker (commercieel directeur KNVB), Jan Dirk van der Zee (directeur amateurvoetbal KNVB), Erwin Tuijtel (adjunct-directeur Alklima/Mitsubishi Electric) en Erwin Bonis (marketing manager Alklima/Mitsubishi Electric) tekenen voor het verlengen van de samenwerking.
"Amateurclubs maken al volop plannen om energie te besparen”, zegt Arjen de Jong, algemeen directeur van Alklima, exclusief distributeur van Mitsubishi Electric in Nederland. "Onze clubexperts helpen deze clubs met duurzame oplossingen zodat zij hun kosten kunnen verlagen en bijdragen aan de energietransitie. Die besparingen kunnen zij goed gebruiken voor nieuwe tenues, jeugdtrainingen of verdere verduurzaming. Tevens zetten deze acties de leden van voetbalclubs aan om thuis ook stappen in de verduurzaming te zetten. Om al deze redenen zijn we blij dat we de samenwerking kunnen voortzetten."
In de afgelopen drie jaar voerden Aklima en KNVB gezamenlijk verschillende relevante onderzoeken uit. Ook zetten zij hun expertise op het gebied van klimaatoplossingen effectief in via bijeenkomsten en maatwerkadvies. Daarnaast is de campagne De Groene Clubweken uitgegroeid tot een terugkerend succes. Deze campagne loopt in 2025 vanaf 20 maart tot en met 6 april 2025.
Derde editie De Groene Clubweken van start
Vertegenwoordigers van 250 amateurverenigingen waren gisteren, 20 maart, aanwezig bij De Groene Clubavond XL, de aftrap van De Groene Clubweken in 2025. Zij kregen op Het Kasteel, de thuishaven van Sparta Rotterdam, inzicht in de laatste ontwikkelingen en mogelijkheden op het gebied van verduurzaming. Stijgende energiekosten zijn en blijven een belangrijk thema in Nederland. Huishoudens, bedrijven en verenigingen buigen het hoofd over de steeds hogere energierekeningen. “Verenigingen staan voor grote uitdagingen”, zegt Jan Dirk van der Zee, directeur amateurvoetbal bij de KNVB. “De vaste lasten stijgen fors – naar verwachting met zo’n 60% tot 2030. Dat hakt er natuurlijk in.”
Inspirerende bijeenkomst
Een groot deel van die vaste lasten gaat op aan energiekosten. Veel clubs willen daarom verduurzamen, maar weten vaak niet waar ze moeten beginnen. De Groene Clubweken kan hen op weg helpen. De campagne, die dit jaar haar derde editie kent, maakt amateurclubs bewust van de voordelen van verduurzaming en biedt praktische handvatten om direct aan de slag te gaan. De aanwezige clubbestuurders op Het Kasteel kregen donderdag al een eerste aanzet. De Groene Clubavond XL, een initiatief van Alklima/Mitsubishi Electric, informeerde en inspireerde in verschillende sessies over duurzaamheidsoplossingen.
[tekst gaat door onder foto]
De Groene Clubavond XL bij Sparta Rotterdam
Besparen en beter klimaat
Verduurzamen is een enorme uitdaging, maar ook een kans, stelt Arjen De Jong van Alklima. “Verduurzamen betekent namelijk in veel gevallen besparen. Clubs kunnen uiteindelijk goedkoper uit zijn en minder geld kwijt aan bijvoorbeeld gas en elektriciteit. Daarnaast dragen ze bij aan een beter klimaat. Dit maakt hen toekomstbestendig als club, en daarmee ook voor hun leden.”