Vragen en antwoorden leverdata Ecodan

Laatste update: 20-10-2022

Ik vind jullie informatie nogal feitelijk, weten jullie wel wat dit betekent?

We begrijpen dat deze situatie veel impact heeft voor jou. En dus ook voor jouw organisatie. Omdat we het belangrijk vinden dat de kern van de boodschap duidelijk voor je is hebben we deze feitelijk gehouden. Je zult begrijpen dat we in deze omstandigheden zeker ook beseffen wat dit betekent voor onze klanten. Wij betreuren de huidige situatie. Je kunt vertrouwen dat we doen wat binnen onze macht ligt om deze overmachtsituatie samen met jou zo goed mogelijk te overbruggen.

Wat zijn de oorzaken van deze situatie?

Deze situatie is ontstaan door een mondiaal tekort aan grondstoffen, gebrek aan componenten, een wereldwijd verstoorde supply chain, gevolgen van de coronapandemie en een explosieve groei van de vraag. De beschikbaarheid van materialen is een thema waar veel branches momenteel door geraakt worden en waarbij sprake is van overmacht. Helaas is dit op individueel niveau lastig te beheersen en zullen we moeten accepteren dat alleen stabiliteit op de wereldmarkt de situatie kan verbeteren.

Wat is de prognose op langere termijn?

Leveringsproblemen als gevolg van beperkingen in het aanbod van onderdelen en materialen zullen volgens het IMF en verschillende banken aanhouden tot in 2023. Toch blijft het moeilijk om een prognose te geven wanneer de vertragingen daadwerkelijk voorbij zijn. Wij blijven je zo goed mogelijk informeren.

Waarom hebben jullie besloten de communicatie over leveringen nu op deze manier te doen?

Bij Alklima staan we voor duidelijke, transparante en heldere communicatie. In deze omstandigheden is het afgeven van een (indicatieve) leverdatum op voorhand niet meer mogelijk. Daarom communiceren we nu pas als we de apparatuur van jouw order fysiek in ons warehouse hebben. Daarmee voorkomen we constante aanpassingen op levertijden en weet jij - hoe vervelend we het ook vinden - waar je aan toe bent.

Geldt de vertraging op levering voor al jullie apparatuur?

Op dit moment ondervinden we vooral vertragingen op de leveringen van de Ecodan productlijn. De verwachting is dat dit eind 2023 normaliseert.

Levering is nu 5 tot 14 dagen na notificatie, wat doe ik als dat niet uitkomt?

Gezien de uitzonderlijke omstandigheden gaan we er vanuit dat je jouw order hoe dan ook wilt ontvangen. Komt de levering echt niet uit (ook niet binnen een ander project), dan vervalt de levering en nemen we jouw order mee op een later moment.

Kan ik leveringen wisselen binnen mijn openstaande orders?

Het kan natuurlijk zijn dat je de systemen die leverbaar zijn binnen een bepaalde order veel beter kunt gebruiken voor een project dat meer prioriteit heeft. Wij helpen je hier graag mee. Stem dit af als we de levering van jouw order bevestigen.

Heeft dit ook met de enorme vraag naar warmtepompen te maken?

Verduurzaming met warmtepomptechniek speelt niet alleen in Nederland. De vraag naar warmtepompen is wereldwijd gestegen. Voor onze regio is de ontwikkeling van de gasprijs als gevolg van de oorlog in Oekraïne een abrupte factor die de vraag enorm heeft doen toenemen.

Die toenemende vraag naar warmtepompen was toch te voorzien?

Nee, de abrupt grote groei van de vraag heeft met uitzonderlijke omstandigheden te maken. De gevolgen van de oorlog in de Oekraïne zijn daarbij een belangrijke factor. Buiten deze exceptionele omstandigheden is door Mitsubishi Electric al eerder ingespeeld op de toenemende vraag. Zo zijn er maatregelen genomen om binnen de Europese zone de productiecapaciteit op het gebied van lucht-/water warmtepompen enorm te verhogen. Dit betekent dat er binnen de bestaande fabriek in Schotland in capaciteit zal worden uitgebreid, maar dat er ook een nieuwe locatie in Turkije wordt toegevoegd. Als deze aanpassingen zijn doorgevoerd (medio 2024) zal een productiecapaciteit beschikbaar zijn van 300.000 lucht-/water warmtepompen. Ook zal de R&D voor de Europese markt een nadrukkelijkere plek krijgen in Europa zelf.

Worden er nog wel warmtepompen geproduceerd?

Jazeker, de productie van warmtepompen gaat, ondanks de uitdagingen, steeds door. Ook voert Mitsubishi Electric reeds geplande uitbreidingen van de productiecapaciteit op dit moment door.

Waar worden Ecodan warmtepompen geproduceerd?

Mitsubishi Electric heeft productielocaties over de hele wereld. Een groot deel van de Ecodan warmtepompen voor de Nederlandse markt worden vervaardigd in Japan, Schotland en Turkije. Overigens locaties waar Mitsubishi Electric flink heeft geïnvesteerd in verbetering en een grotere productiecapaciteit